Heb ik het goed begrepen dat we sinds 1 Juli 2023 online geen vapes meer mogen kopen in NL? Wietvaporizers lijken zomaar onder e-cigs geschaard te worden. Dat maakt het straks knap lastig want een goed gesorteerde offline wietvape-winkel bestaat volgens mij niet in NL?
Juist, dit viel mij dus ook al op. Je hebt (helaas) inderdaad gelijk.
Je kunt ze nu alleen nog maar fysiek in winkels kopen. De Nederlandse wet maakt (nog) geen onderscheid tussen vapes bedoeld voor tabak en voor wiet. Dit is in mijn ogen echt belachelijk en ik hoop echt dat hier ooit verandering in komt. Het gaat om 'elektronische dampwaar' en dat is dus zo'n breed begrip dat wiet vapes er helaas ook onder vallen. Niet-elektrische vapes (denk aan de dynavap vapcap) mogen overigens nog wel online worden verkocht.
Als je wel een vape online wilt bestellen, ga dan voor shops die buiten NL gevestigd zijn. Hier kun je ze nog steeds bestellen, want de huidige wetgeving is alleen bedoeld voor winkels binnen NL.
Overigens moet ik helaas wel mededelen dat ik een paar week terug ergens las (ben de bron kwijt, ik hoop dat het achteraf niet klopt) dat deze regel in de volgende fase ook voor buitenlandse shops komt. Ze mogen dan niet meer online vapes verkopen aan Nederlandse burgers.